България и Сърбия задълбочават връзките си в сферата на туризма и планират редица стъпки за привличане на туристи от далечни пазари. Това стана ясно след посещението у нас на заместник-министъра на търговията, туризма и телекомуникациите на Сърбия Рената Пинджо. Тя участва и в срещата на министрите на туризма на страните от Европейския съюз в рамките на Българското европредседателство. Едновременно с това Сърбия бе страна-партньор на най-голямото Международно туристическо изложение у нас „Ваканция и СПА Експо“. Сърбия изтъква добрите междусъседски отношения с България като основа за добро сътрудничество в областта на туризма, насърчаване на обмена на туристи и връзките между туристическия бизнес. Данните на Министерството на туризма у нас показват, че западната  ни съседка е на четвърто място като предпочитана дестинация след Гърция, Турция и Румъния за българските туристи. За миналата година пътуванията на българите към Сърбия са се увеличили с над 14%. Сръбските туристи у нас са на седмо място по численост, а броят им през миналата година се е увеличил с малко над 5 на сто. За развитието на двустранните отношения Рената Пинджо коментира в интервю за предаването “Преди всички“: За последните 10 години броят на българските туристи се е утроил, което нас ни радва. Затова Сърбия показва голямо внимание към българския пазар. В същото време голям брой сръбски туристи прекарват лятната си и зимната си почивка в българските курорти. Туризмът е една от областите, които допринасят за икономическото развитие, но той има и още една функция - да събира и да обединява хората в региона.Като отчетохме добрите двустранни отношения в областта на туризма, подготвихме подписването на споразумение за сътрудничество в тази област.Очакваме това да се случи през април или май тази година.Планираме също организирането на  бизнес среща за фирмите от двете страни, които имат интерес от съвместно сътрудничество и от създаването на общи продукти за далечни пазари, например за китайския пазар. България все още не е в шенгенската зона, което дава възможност  да се създаде добър общ продукт, който да задържи вниманието на китайските туристи. Ще продължим и работа по трансграничните проекти, които получават финансиране от Европейския съюз. Договорихме се да развиваме проекти свързани с културно-историческото наследство -  като кулинарния туризъм, пътят на виното, както и по пътя на римските императори. Това са маршрути, които ни обединяват и можем да ги представяме като общ маршрут пред трети страни. През последните няколко години западната ни съседка е много активна по отношение на привличането на български туристи. Мария Лабович - изпълнителен директор на туристическата организация на Сърбия, разказва какви са очакванията по отношение на българския пазар: Когато става въпрос за българския пазар имаме големи очаквания, затова тази година бяхме страна-партньор на Международното туристическо изложение Ваканция и СПА Експо, където участваме за седми път. На българския пазар предвиждаме доста активности. Каним български журналисти и блогъри, които да разкажат за Сърбия като туристическа дестинация. През миналата година проведохме ден на Сърбия в София и през тази година планираме подобно представяне. Работим за създаване на контакти между бизнеса от двете страни, но искаме да се обърнем и към крайните потребители. Традиционно на българския пазар интересът към Сърбия е много голям. Искаме да обърнем внимание, че през цялата година в нашата страна се провеждат повече от 900 събития, които могат да изпълнят със съдържание пътуването. През 2017 година се увеличиха българите в нашите курорти с минерална вода, затова през настоящата година искаме да обърнем внимание върху този продукт, както и на планинските ни центрове. В тях се предлага не само улнес и СПА, но и медицински туризъм. Имаме дълга традиция в балнеоложкия туризъм и в курортите ни са съсредоточени много лекари и медицински кадри. Представяме и градове като Белгард, Нови Садкато градове за кратки градски почивки. Цялото интервю чуйте в звуковия файл.