Инициативата е наречена "Проект Доверие" (Trust Project) и е предназначена да се бори с дезинформацията по интернет. Към нея вече се присъединиха Майкрософт и Тиутър. Около 75 медийни организации също участват в нея, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

"В един цифрово и социално свързан свят като днешния е повече от когато и да е било е трудно да се установи кое е истинска информация, кое е реклама и кое е дезинформация", казва Сали Лерман от университета Санта Клара в САЩ, която е една от ръководителките на "Проект Доверие".

Проектът предвижда поставянето образно казано на етикет за надежден информационен източник върху информациите, които отговарят на критериите за етичност и прозрачност.

Всяка интернет платформа ще изготви така наречените индикатори за доверие, за да помогне на читателите да оценят дали една информация идва от надежден източник, в който те могат да имат доверие, посочва Лерман.

Участниците в проекта са съгласни, че фундаментални елементи за идентифициране на надеждните източници на информация, са прозрачността във финансирането и представянето на мисията на медийния орган, предоставянето на справки за журналистите, отговарящи за отразяване на дадено събитие, уточняване дали става дума за редакционна статия или за статия, изнасяща факти, разясняване как е бил извършен даден репортаж.

Интернет гигантите, по-специално мрежите Фейсбук и Туитър, са обект на критики от известно време. Те са обвинявани, че са послужили за пропагандна платформа от Русия по време на предизборната кампания в САЩ, довела до победата на Доналд Тръмп на президентските избори миналата година.

Фейсбук тества "индикатори за доверие"

Социалната мрежа фейсбук тества нов инструмент за борба с фалшивите новини - "индикатори за доверие", скрити в новинарския поток, съобщиха хората на Зукърбърг.

Всъщност става дума за ново меню, прикрепено към малката иконка "i", видима в новинарския поток на социалната мрежа. При натискане потребителят може да види допълнителна информация за медията - техните политики по отношение на проверка на фактите, етични норми, собственост и други.

Целта е потребителите да могат да проверят тези индикатори за доверие всеки път когато се сблъскат с новина от сайт.

"Вярваме, че ако помогнем на хората да достъпят тази важна контекстуална информация, това ще им помогне да оценят дали статията е публикувана от източник, на който имат доверие, и дали самата история е вярна", обяснява продуктовият мениджър на компанията Андрю Анкър, предаде clubz.bg.

Но какво спира всеки да напише каквото си иска в тези полета? Абсолютно нищо. По тази причина засега американската компания тества новата опция само с ограничен кръг световноизвестни медии като Асошиейтед прес, Ройтерс и др.