Това каза главният секретар на Българската търговско-промишлена палата Васил Тодоров, цитиран от БТА.

Тодоров участва в конференция на тема "Образование и бизнес: да успеем заедно!". Форумът е организиран от информационния център "Европа Директно" - София, Европейския потребителски център - България, към КЗП, Центъра за развитие на човешките ресурси, Enterprise Europe Network и "Европейски служби за заетост".

Главният секретар на БТПП призова за реформи във висшето образование. По думите му, след като държавата инвестира в образованието на студентите, те също трябва да имат ангажимент към страната, а не да ползват доброто образование, получено със средства на данъкоплатците, в чужбина.

Според Тодоров първото нещо, което ще задържи младите хора, е добрата среда в България, но не трябва да се отричат и стимулите чрез държавната поръчка, както и необходимостта от възвръщаемост в икономиката.

Ако студентите искат да се откажат от подобни условия, трябва да покрият това, което държавата е инвестирала в тях, смята главният секретар на БТПП.

Той призова и за законодателни промени, с които да се редуцират висшите училища, които произвеждат нискоквалифицирани кадри и обучават хора с ниска мотивация, които влизат с ниски оценки.

Теоретично от хора на прага на университетите с оценка между две и три, е възможно да излязат добри кадри, но на практика почти никога не става така, коментира Тодоров. Бизнесът има нужда от качествени работници, само един процент от фирмите залагат план в близките десет години да привлекат нискоквалифицирани хора, допълни главният секретар на БТПП.

Агенцията по заетостта наблюдава все по-големи дисбаланси между изискванията на пазара на труда и образованието и уменията на кандидатите за работа, каза заместник-изпълнителният директор на Агенцията Милена Георгиева.

По думите на Георгиева има голям недостиг не само на кадри в IT-сектора, туризма, строителството, високите технологии, но и недостиг на нови умения и компетенции на кандидатите за работа. Това създава условия за безработица и в същото време незапълнени свободни работни места, допълни тя.

От Агенцията по заетостта възлагат много на дуалната система на обучение, опитът на която са проучили добре в Германия, където 50 процента от младежите преминават през нея и почти веднага си намират работа. От Агенцията обаче смятат, че водещи в дуалното обучение трябва да са работодателите, а не образователните институции. На форума бе посочено, че от планираните за тази учебна година 22 паралелки с дуално обучени, са реализирани 19.