Досега всички загуби в системата на енергетиката в България се социализираха. Така потребителите плащаха колкото каже държавата и то не само за ток, но и за гарантирани норми на печалба по дългосрочни договори, държавни субсидии за частни предприемачи, инвестиции и загуби по мрежата, надхвърлящи 10%.

ДКЕВР взе решение, с което изисква от "НЕК" ЕАД и страните по сключените с нея договори за дългосрочно изкупуване на електрическа енергия – "Контур Глобал Марица изток 3" АД и "Ей И Ес 3С Марица изток 1" ЕООД – да започнат преговори за изменение на дългосрочните договори за изкупуване на скъп ток.

Споразуменията трябва да бъдат изменени при следните минимални параметри:
  • намаляване на пълната цена на енергията от ТЕЦ "AES – 3C Марица Изток 1" с 30% и предвиждане енергията от един блок на централата да се продава на свободния пазар
  • намаляване на пълната цена на енергията от ТЕЦ "Контур Глобал Марица Изток 3" с 20% и предвиждане енергията от два блока на централата да се продава на свободния пазар.
Едновременно с това ДКЕВР предлага на министъра на финансите да сезира ЕК за необходимостта от разглеждане на условията по действащите споразумения, които не са съвместими с въведените нови европейски изисквания за конкурентни пазарни условия.

С исканите от Комисията изменения ще се намалят разходите, формиращи цената на обществения доставчик, с 424 млн. лв. за следващия ценови период. Общо за целия период на действие на дългосрочните договори положителният ефект от изменението им ще е общо 5,4 млрд. лв.

На второ място ДКЕВР предлага на министъра на икономиката и енергетиката законодателни промени в Закона за енергията от възобновяеми източници, с които да се предостави възможност на Комисията, въз основа на потреблението в страната, да определя ежегодни количества електрическа енергия, произведени от възобновяеми източници, които да бъдат изкупувани по преференциални цени.

Анализът доказва наличие на икономически необосновани разходи, произтичащи от наредбите на Закона за енергията от възобновяеми източници, които следва да бъдат възстановени чрез цените на всички крайни потребители.

ДКЕВР счита, че ако бъде намален размерът на средногодишната продължителност на работа с 50% за вятърните и фотоволтаичните централи, която да бъде изкупувана от НЕК по преференциална цена, а останалите количества да се остойностяват по цената за излишък на балансиращия пазар, това би редуцирало през ценовия период 01.07.2014 г.- 31.06.2015 г. разходите, формиращи цената на обществения доставчик, с 541 млн. лв.

Предложенията на ДКЕВР са тежък популизъм, доказващ политическата и корпоративна подчиненост на регулатора, заявяват от Българската фотоволтаична асоциация. Искането на ДКЕВР за ограничаване до 50 процента на изкупуването на електроенергията, произведена от фотоволтаични и вятърни централи, е абдикиране от регулаторните функции, посочват от асоциацията.

От асоциацията за пореден път припомниха, че банковата система е финансирала проекти във ВЕИ за над 4 милиарда евро и подобни решения биха заплашили фискалната стабилност. Държавните енергийни дружества са във фалит от лошо и корупционно управление, а сега трябва да бъдат фалирани и частните производители, посочват още от асоциацията.