Все още има препятствия пред постигането на споразумение на фона на усилията да бъдат смекчени някои от мерките, информира Ройтерс, цитирана от БТА. Подготвителните преговори обаче приключиха миналата седмица с все още непреодолени различия и недоволство на Европейската централна банка (ЕЦБ) от посоката на разговорите.
КАКВО ЦЕЛИ ДА НАПРАВИ ПАКТЪТ?
Основното в договора е прокарването на правило за широко балансиран бюджет, според което страните не трябва да харчат повече, отколкото изкарват от данъци и други приходи в средносрочен план. Договорът определя лимит на структурния дефицит от 0,5 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) в структурно изражение (става дума за дефицита, изчистен от циклични колебания - бел. Дир.бг).
Пактът ще даде възможност на страните участнички да сезират Съда на ЕС, ако преценят, че правилата се нарушават. Очаква се споразумението да задължи държавите да транспонират правилото за балансиран бюджет в националните си конституции, макар че има известна свобода на действие.
ЩЕ РАБОТИ ЛИ?
Много от текстовете в новия пакт вече са част от съществуващото законодателство на ЕС. Неотдавна Европейската комисия получи по-големи правомощия да санкционира силно задлъжнели страни от еврозоната, които не се справят с финансите си, припомня Ройтерс. Предвижда се пактът да засили тези правомощия чрез включването на Съда на ЕС като продължение на неотдавнашна инициатива Европейската комисия и еврокомисарят за икономическите и валутните въпроси Оли Рен да получат по-централна роля.
Европейската централна банка (ЕЦБ) обаче е обезпокоена, че новият договор се подрива от "клауза за бягство", която ще позволи на страните да отменят фискалните правила в случай на извънредни икономически обстоятелства.
ЗАЩО Е ОБЕЗПОКОЕНА ЕЦБ? 
Миналата седмица ЕЦБ отправи поредица от препоръки за "затягане" на договора, съобщи европейски представител. Пред германски вестник Йорг Асмусен, член на управителния съвет на ЕЦБ, предупреди, че пактът е смекчен. Той заяви, че разхлабването на правилата за разходите при извънредни обстоятелства е равнозначно на "значително разводняване". Смекченият тон, с който на държавите се нарежда да впишат новите правила в конституциите, също е повод за безпокойство.
КАКВИ СА ДРУГИТЕ ПРЕПЯТСТВИЯ?
Някои държави се безпокоят, че Германия и Франция ще използват новия договор, за да прокарват други политически цели. Мнозина се тревожат, че договорът ще бъде използван, за да се положат основите на обща европейска данъчна политика - амбиция на Германия. Това би ощетило страни като Ирландия, която привлича мултинационални компании с ниските си данъци.
ЩЕ УБЕДИ ЛИ ДОГОВОРЪТ ФИНАНСОВИТЕ ПАЗАРИ?
Малко вероятно е сам по себе си договорът да възстанови доверието на пазарите, а и прекалено дълъг дебат или забавяне могат още да подкопаят слабите нагласи. Очаква се пактът да влезе в сила на 1 януари 2013 година, след като 12 държави го ратифицират. Вниманието на инвеститорите е насочено повече към това дали приемането на договора склонява Германия да предложи още финансова помощ на еврозоната, може би чрез емитиране на общи облигации във валутния съюз.